Trump süpersonik uçuş yasağını kaldırdı: Havacılıkta yeni dönem mi?

Concorde’un ticari ömrünü kısaltan tek neden, sonik patlamaların yarattığı gürültü şikayetleri değildi. Ancak bu sorun, 1973’te çıkarılan ve ticari uçakların kara üzerinde ses hızını aşmasını yasaklayan düzenlemelerin temelini oluşturdu.

Donald Trump, bu yasağı kaldıran bir idari emir yayımladı. Karar, “eski ve aşırı kısıtlayıcı” olarak tanımladığı düzenlemeleri ortadan kaldırmayı hedefliyordu. Bu adım, şirketlerin daha sessiz süpersonik uçak geliştirme çabalarının hızlandığı ve Federal Havacılık İdaresi’ne (FAA) bu uçuşlara dair standartlar belirlemesi talimatının verildiği bir döneme denk geldi. Ancak bu uçakların ne zaman hizmete gireceği hâlâ belirsiz.

Hız çağında hâlâ yavaş uçuşlar

Bugün teknoloji birçok alanı hızlandırsa da, uzun mesafeli ticari uçuşlar 1970’lerden bu yana pek değişmedi. Modern uçaklar, daha az aktarma yaparak daha uzun mesafeleri kat edebiliyor olsa da, yolculuk süresinde ciddi bir kısalma görülmüyor. Bazı rotalarda uçuşlar geçmişe kıyasla hatta daha yavaş ilerliyor. Bunun en büyük nedeni, ses hızını aşmanın yarattığı gürültü ve güvenlik sorunları.

Ses bariyerinin getirdiği engeller

Ses bariyeri (yaklaşık 1.235 km/s veya 767 mil/s), aşılması zor bir sınır. Üzerine çıkıldığında ortaya çıkan sonik patlamalar, uçuş rotasındaki insanları rahatsız edebiliyor, hatta camları kırabilecek güçte olabiliyor. Ses hızına yakın uçuşlarda bile aerodinamik sorunlar artıyor; hava akımının bir kısmı süpersonik, bir kısmı ses altı hızda hareket ettiği için sürtünme ve istikrarsızlık oluşuyor. Bu nedenle ticari uçaklar genellikle 1.000 km/s’nin altında kalıyor.

Daha sessiz süpersonik uçak hayali

Boom Supersonic ve Lockheed Martin gibi şirketler, ses dalgalarını yönlendirerek ya da iptal ederek, yere çok daha az gürültü iletebilecek teknolojiler üzerinde çalışıyor. Trump’ın kararında da bu çalışmalar “Amerikan yaratıcılığını serbest bırakacak” ve “küresel rekabet gücünü artıracak” bir fırsat olarak gösteriliyor.

Karar, FAA’ya 180 gün içinde kara üzerindeki süpersonik uçuş yasağını kaldırma ve geçici gürültü sertifikasyonu standardı belirleme talimatı veriyor. Ancak sürenin önemli bir kısmı şimdiden geçti bile.

Asıl sorun: Ticari uygulanabilirlik

Süpersonik uçuş teknolojisi daha sessiz hale getirilebilir, fakat bu mutlaka “ticari olarak uygulanabilir” olacağı anlamına gelmiyor. Trump yönetiminin vurguladığı hız ve güvenlik unsurları kadar, maliyetlerin sürdürülebilir olması da kritik.

Concorde örneğinde olduğu gibi, teknik olarak mümkün olsa da, yüksek yakıt tüketimi ve bakım masrafları bilet fiyatlarını çok yükseltmişti. 2000 yılındaki kazanın ardından imajı zedelenen Concorde’un, zaten kâr getirmeyen bir operasyon olduğu biliniyordu.

Geçmişten dersler

1973 petrol krizinden etkilenen Concorde, yolcu başına rakip uçakların yaklaşık beş katı yakıt tüketiyordu. SSCB’nin Tupolev Tu-144’ü ise ticari anlamda daha da başarısız oldu. Boeing de kendi süpersonik projesini 1971’de iptal etmişti.

Gelecekteki süpersonik uçakların bilet fiyatları konusunda net bir tahmin yapmak zor olsa da, bunların yüksek fiyatlı olacağı ve çevresel etkilerinin tartışma yaratacağı kesin görünüyor.

Hedef pazar: Süper zenginler

Yeni nesil süpersonik uçuş projeleri, Concorde dönemine kıyasla sayısı artan ultra zengin yolculara güveniyor. Ancak günümüzde bu kesimin çoğunun kendi özel jeti bulunuyor. Eğer bu pazar gerçekten oluşursa, talep muhtemelen yalnızca kıtalararası uçuşlarda kendini gösterecek.

Bu nedenle, idari emrin sektöre etkisi sınırlı kalabilir.

Related Posts

Otomotiv sanayii ticaride gaza bastı

2025 yılının ilk 7 ayında 834 bin 838 adet üretime imza atan Türk otomotiv sanayiinin yüzünü ticari araçlar güldürdü. Toplam otomotiv ihracatı adet bazında yüzde 9 artarken, otomobil ihracatı yüzde 5 azaldı. Aynı dönemde 630 bin 992 adet olan toplam otomotiv ihracatının 270 bini ticari araçlardan, 361 bini ise otomobillerden oluştu.

Vücudun çökmeye başladığı yaş bilimsel olarak açıklandı

Çinli bilim insanlarının yaptığı yeni bir araştırma, vücudun yaşlanmaya 30 yaşında başladığını ortaya koydu. Ancak gerçek anlamda bozulma, 45 ila 55 yaş arasında hız kazanıyor. Çalışmada, 14 ila 68 yaş arasındaki 76 organ donöründen alınan 516 doku örneği incelendi.

Samsun’da Para Okçuluk Türkiye Kupası’nın 3. ayağı başladı

Para Okçuluk Türkiye Kupası’nın 3. ayağı Samsun’da başladı. Okçuluk Tesisleri’nde düzenlenen organizasyona 59 sporcu katılıyor.

Milli atıcı Çiğdem Özyaman Özenir Avrupa Şampiyonası’nda 6’ncı oldu

Avrupa Ateşli Silahlar ve Plak Atışları Şampiyonası’nda milli sporcu Çiğdem Özyaman Özenir, kadınlar skeet disiplininde 6. oldu.

Google yeni yapay zeka hizmeti Opal’ı duyurdu

Google yapay zeka tarafında da lider olmak için çalışmalarını sürdürüyor. Bunun için yeni hizmeti Opal’ı devreye aldı. Yazılı komutlarla yapay zeka uygulamaları oluşturmayı ve düzenlemeyi sağlıyor.

ChatGPT, Google’ın tahtını alacak mı? Şoke eden rakamlar ortaya çıktı

OpenAI’nin yapay zeka sohbet botu ChatGPT’nin her gün 2,5 milyardan fazla kullanıcı isteği aldığı belirlendi. Axios tarafından elde edilen verilere göre, bu taleplerin 330 milyonu yalnızca ABD’den geliyor. Yıllık bazda bakıldığında ise ChatGPT’ye …